Zanimljive činjenice o vojnim avionima

Zanimljive činjenice o vojnim avionima

Zanimljive činjenice o vojnim avionima

Vojno vazduhoplovstvo i njihovi piloti

Zanimljive činjenice o vojnim avionima su mnogobrojne. Avijacija je uvek bila glavni deo vazduhoplovstva vojske. Još od nastanka aviona, on se koristio u vojne i ratne svrhe. Zato je Military Shop za vas izdvojio zanimljive činjenice o vojnim pilotima, njihovim avionima i projektilima koji su ostali zapamćeni po svojoj neobičnosti. Od Prvog svetskog rata pa do danas postojale su mnoge zgode i nezgode vojnih aviona.

Crveni baron u Velikom ratu

Manfred von Richthofen bio je pilot Austrougarske koji je tokom Prvog svetskog rata izvojevao čak 80 pobeda. I danas se on smatra za jednog od nepobedivih vojnih pilota. Leteo je na različitim lovačkim avionima: Albatros D.II i Foker D.rI, i za života bio odlikovan najvećim vojnim dostignućima.

Neobični slučaj obaranja Iljušina Il-2

Pilot T. Kuznjecov je za svoje zasluge u ratu odlikovan ordenom Heroja Sovjetskog saveta. Naime, Kuznjecov je 1942. godine preživeo pad aviona. On je oboren od strane neprijateljske avijacije dok se vraćao iz izvidnice. Pošto je preživeo pad, pilot je izašao iz olupine i sakrio se u blizini. Na njegovo iznenađenje nemački lovac Bf 109 se ubrzo prizemljio na mesto pada Iljušina Il-2, jer je pilot bio u potrazi za suvenirom sa protivničkog srušenog aviona. Oštroumni Kuznjecov se zatim prikrao protivničkom vojnom avionu i oteo ga. Usput je jedva preživeo, jer je njegova vojska – misleći da je neprijatelj – uporno pokušavala da ga obori. Pilot T. Kuznjecov je, na kraju, uspeo da stigne sa nemačkim avionom kući.

Zanimljive činjenice o vojnim avionima

Prizemljenje aviona sa samo jednim krilom

Iako zvuči neverovatno, ovo je pošlo za rukom pilotu izraelske vojske. On je 1983. godine uspeo da prizemlji avion F-15 koji je bio pogođen i usled toga ostao bez jednog krila. Kada su pilota pitali kako se odlučio za tako hrabar korak on je odgovorio da nije ni bio svestan da jedno krilo aviona nedostaje, dodajući da bi iskočio iz njega da je znao u kom je stanju letelica.

Zanimljive činjenice o vojnim avionima

Prvi pilot koji je probio zvučni zid

Prvi pilot koji je upravljao avionom brže od brzine zvuka bio je američki vojni pilot Čarls Čak Jiger. Ovo mu je pošlo za rukom davne 1947. godine. Pre toga, ovo je pilot koji je imao dugu vojnu karijeru i koji je učestvovao u Drugom svetskom ratu. Kada je proslavljao 65.godina od probijanja zvučnog zida, on je oktobra 2012. ponovio let na avionu F-15. Tada je imao čak 89 godina.

Vremenske zone i vojni avioni

Kada je prvi put vojni avion F-22 Raptor 2007. godine  preleteo preko međunarodne datumske granice imao je ogroman pad sistema i morao je hitno da se vrati na Havaje. Softver ovog aviona se toliko pokvario da je sam pilot bio ugrožen i hitno je morao nazad, na mesto polaska. Naime, na letu od Havaja od Okinave u Japanu, avion je prešao zamišljenu vremensku granicu i tako prešao u ddrugo računanje vremena. Avionski softver se, takoreći, zbunio zbog ove pojave i usledili su brojni kvarovi na sistemu. Pilot je na vreme reagovao, i uspeo je da vrati nazad avion. Tek dva dana kasnije je sistemska greška otklonjena i avion je mogao normalno da leti.

Pilot pogodio svoj avion jer je bio brži od metka

Septembra 1965. godine Grumanov test pilot. Tom Atridž, je tokom demonstracije rada aviona i otovrene paljbe slučajno uspeo svoju letelicu da pogodi. Kako se ovo zapravo desilo? Prvi uzrok je opadanje brzine projektila kao i silazna putanja metka. Zatim se desilo poravnanje putanje metka sa linijom leta aviona. Altridž se u narednih 11 secundi leta, po ispaljivanju metaka, spustio niže i naleteo na projektile koje je samo par sekundi ranije ispalio. Pilot je uspeo da preživi ovo nesvakidašnje iskustvo i da svedoči o njemu.

Zanimljive činjenice o vojnim avionima

Takmičenje vojnih aviona

Kada su se pre nekoliko godina prijateljski nadmetali vojni avioni Amerike i Evrope: F-22 i Eurofighter Typhoon svi su verovali da će američki lovac izvojevati pobedu. Međutim, avion koji su razvili zajedničkim snagama vojna vazduhoplovstva Ujedinjenog Kraljevstva, Nemačke, Španije i Italije je ubrzo pokazao bolje performanse na nebu. Nakon toga je SAD vazduhoplovstvo rešilo da obustavi ovo mirodobno nadmetanje avijacije.

Pročitajte i druge naše objave i tekstove iz Military sveta!

 

Ostavite odgovor