Pilotska jakna i njena uloga u pop kulturi – Filmski junaci koji su je nosili

Pilotska jakna i njena uloga u pop kulturi - Filmsi junaci koji su je nosili

Pilotska jakna i njena uloga u pop kulturi

Najpoznatiji filmski junaci koji su nosili fajerke

Pilotske jakne su prvi put napravljene za američke pilote u Prvom svetskom ratu. Beli su dizajnirane tako da sačuvaju pilota od teških klimatskih uslova. Postoji više modela pilotskih jakni, kao na primer G-1 model pilotske jakne koji je nastao tokom 30-ih godina prošlog veka i koji je prepoznatljiv po tamnobraon koži i po krznenom okovratniku. Iako je i ovaj model daleko poznat, zapravo kada kažemo pilotska jakna uglavnom mislimo na MA-1 model, popularno još  nazvan i fajerka. Ovaj model je prepoznatljiv po svojoj jarkoj, narandžastoj postavi koja je služila pilotima u slučaju pada za signalizaciju. Vrlo brzo je fajerka, pored vojne upotrebe, našla poklonike i među civilnim stanovništvom. U Evropi i Australiji fajerka je definisala neke od supkultura kao što su to pankeri ali i skinhedi. U Americi je 80-ih postala popularna varijanta fajerke koja je dizajnirana za igrače bejzbola. Osim toga, neki od kultnih filmova portretišu junake buntovne naravi koji su postali kultni i po nošenju pilotske jakne. Fajerka je postala deo njih i način na koji je lik okarakterisan. Na našem sajtu je već pisano o ulozi Vijatnamke u pop kulturi, zato ćemo se danas podsetiti ikoničnih likova iz sveta filma koji su ovekovečili pilotske jakne.

Marlon Brando u filmu Tramvaj zvani želja (A Streetcar Named Desire) 1951.

Jedan od najvećih imena filma je već sredinom prošlog veka nosio fajerku koja je učinila da njegov lik Kovalskog dobije na autentičnosti. Fizički i karakterno jak, ovaj lik je dočaran kroz izvanrednu Brandovu glumu ali i simbolično preko njegove odeće. Crne pantalone i bela majica su vezani za tipične loše momke filma, Branda i Dina, a fajerka je Brandu u Tramvaju zvani želja doprinela u oličenju opasnog momka.

Tom Kruz i Val Kilmer u Top Ganu (Top Gun) 1986.

Iako smo ovaj tekst posvetili uglavnom MA-1 modelu pilotske jakne, koja je najčešći model u civilnoj upotrebi pa tako i na filmu, u Top Ganu je u centru pažnje pomenuti stariji model, G-1. Pilotska jakna samo naglašava karakter Maverika, i doprinose dočaravanju adrenalinskih vožnji na motoru.

Natali Portman u filmu Profesionalac (Leon) 1994.

Kultni film Lika Besona dočarao je mladu heroinu Matildu kao ni jednog ženskog lika do tada viđenog na filmu. Devojčica od samo 13 godina koja je rasla u disfunkcionalnoj porodici. Zatim i prisustvovala njihovom ubistvu sprema se da zajedno sa Leonom osveti njihovu smrt. Nevino i mlado lice, neupadljiv šorc i majica odgovaraju Matildinoj starosnoj dobi, njenom ukradenom detinjstvu. Preko svega ona nosi svoju fajerku koju nikad ne skida. Ona simbolično postaje njen štit i takoreći ono što je uvodi u svet odraslih. U svet tame i kriminala. Nikada do tad nije neki odevni predmet definisao portret ženskog lika na filmu kao što je to učinila fajerka u Profesionalcu.

 

Juan MekGregor u Treinspotingu  (Trainspotting) 1996.

Početna scena Rentonovog trčanja niz ulice Edinburga postala je na daleko poznata kako zbog njegovog monologa Izaberi život tako i zbog njegovog izgleda. Mršavi momak koji trči u pilotskoj jakni i starkama označavao je čitavu jednu generaciju mladih ljudi devedesetih. Ova grandž estetika savršeno je pristajala liku kojeg tumači Juan MekGregor i tako je i preko odeće ovaj junak usko profilisan.

Rajan Gosling u Vozaču (Drive) 2011.

Sa vrlo malo dijaloga, ovaj film je preko slike, upečatljivih kadrova i izvanrednog saundtreka dobio pohvale i od kritike i od publike. Ćutljivi lik Rajana Goslinga koji krstari gradom u svojim kolima. Prepoznatljiv je po svetloj fajerki koja na leđima ima izvezenog škorpiona. Simbolika naravi škorpiona se čita iz pretpostavljene basne o žabi i škorpiji. To jest o njenoj destruktivnoj ćudi. Ova jakna je odmah postala centar pažnje celog filma. Zanimljivo je kako neki predmet može da preraste svoju inicijalnu upotrebu i dobije ogromne simbolične razmere.

Ostavite odgovor