Aerodrom Udbina i NATO Bombardovanje

Aerodrom Udbina i NATO Bombardovanje

Aerodrom Udbina i NATO Bombardovanje

Aerodrom Udbina i NATO Bombardovanje

Aerodrom Udbina i NATO Bombardovanje

NATO avijacija je iz baza u Italiji 21. nobembra 1994. godine bombardovala aerodrom Udbina u Lici. Pre napada na ovaj aerodrom bilo je čak 5 učešća NATO-a u borbenim misijama, ali one nisu bile toliko intezivne kao što je bila misija onesposobljavanja Udbina aerodroma. Bilo je to prvo veliko učešće NATO pakta na prostoru bivše Jugoslavije, kao i najveća vazdušna NATO operacija od samog njegovoh osnivanja 1949. godine.

Novembra 18. avijacija srpskih snaga je sa aerodrome Udbina letela jako nisko, tako da ih NATO radari ne bi mogli primetiti i samim tim bombardovali oblast Bihaća. Za bombardovanje aerodroma dao je odobrenje Generalni sekretar Ujedinjenih Nacija Burtos Gali.

 

O Vojsci Republike Srpske čitajte i na zvaničnom sajtu – OVDE!

Početak bombardovanja aerodroma

Novembra 20. NATO dobija naređenje da otpočne bombardovanje, ali zbog lošeg vremena i nepreglednosti ipak se odložio zadatak. Već sutradan 21. Novembra 1994. godine, u 11:30 minuta počinje napad na aerodrom. U napad su krenuli sa 30 aviona a takođe su imali podršku devete avijacije SAD kao i Ujedinjenog Kraljevstva, Holandije i Francuske. Velika Britanija je učestvovala sa 4 aviona ( model Jaguar), Holandija je takođe imala 4 svoja aviona (F-16). Uništen je radar sa protiv – radarskim raketama, a posle toga je bombardovana protivvazdušna odbrana. Klasičnim i laserski vođenim bombama gađana je pista. U toku zauzimanja Bihaća od strane Vojske Republike Srpske aerodrom je teško nastradao.

U ovim teškim napadima poginuli su Darko Galović, Branko Jerković, a ranjeni i to teško ranjeni Đuro Egić, Željko Uzelac, Ratko Bjelobaba i Željko Ivanišević.

Posle završetka bombardovanja uz pomoć Srba u Bosni su zarobljena 3 oficira, a zatim su vezani za stubove na aerodromu u Banja Luci. Nakon 2 dana, održani su razgovori Slobodana Miloševića sa specijalnim izaslanikom Ujedinjenih Nacija Jasušija Akašija u Beogadu. 26. Novembra 1994. VRS se pobukla iz Bihaća I obustavila ofanzivu.

MLAZNI BORBENI AVIONU – ovde poručite knjigu!

Avioni Jaguar i F-16

Jaguar avion je britansko – francuski borbeni avion. Namenjen za podršku, a potom je uveden i u operativnu upotrebu osmanskog i indijskog ratnog vazduhoplovstva. Projektovan je 1960. godine prvenstveno kao avion koji ima mlazni motor, korišćen za obuku. Potom mu je promenjena namena pa su korišćeni za taktičke nuklearne napade.

F-16 – Fighting Falcon – avion koji se koristio prioritetno za borbe u vazdušnom prostoru. Ima dvostruku nadstrešnicu ulaza, jednodelnu kupolu poklopca kabine, dobro podnošenje visokih i jakih opterećenja pilota u sedištu, električne komande leta. Ovaj moćan avion se ne koristi samo u američkom vazduhoplovstvu, već i u vazduhoplovstvima 25 drugih država.

Ostavite odgovor